Gmina Nowa Ruda Unia Europejska

Zielona Szkoła na Kaszubach

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

W dniach od 8 do 15 czerwca 2018 r uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 w Jugowie przebywali na "Zielonej Szkole" w miejscowości Goręczyno. Jest to miejscowość w Gminie Somonino leżąca w samym sercu Kaszub oddalona od nas o ok. 650 km.

Wyjazd był możliwy dzięki współpracy pomiędzy Gminami Nowa Ruda oraz Somonino. To dzięki włodarzom tych gmin dzieci mogły na zasadzie wymiany skorzystać z ogromnego dofinansowania, poznać się wzajemnie oraz regiony, z których pochodzą. Dzieci pożegnała pod szkołą Wójt Gminy Nowa Ruda - Pani Adrianna Mierzejewska oraz Dyrektor Szkoły - Pan Artur Chorzępa. Na miejscu oczekiwała nas Dyrektor Szkoły w Goręczynie - Pani Elżbieta Korzeniewska.

Zostaliśmy zakwaterowani na terenie szkoły. Warunki, które nam stworzono były wręcz idealne dla dzieci. Mogliśmy korzystać ze wielu miejsc na terenie szkoły: placu zabaw, boiska wielofunkcyjnego, sali gimnastycznej, przestronnych holów. Wyżywienie mieliśmy na stołówce szkolnej, które przygotowywała nam Pani Bernatka i jej ekipa - wielkie podziękowania za super jedzenie!

Pierwszy dzień pobytu - sobota - upłynęła nam pod znakiem festynu rodzinnego, który zorganizowany został na terenie szkoły. Nasze dzieci miały okazję skorzystać z wielu atrakcji.Mieliśmy okazję obejrzeć pokazy tańca z ogniem, czy wypuścić balony z helem. Klaun zabawiał publiczność, rozbijaliśmy wodne balony, a gołębie dały niesamowity pokaz lotów. Zaplanowano również wypuszczenie drona, który nagrywał imprezę "Z lotu ptaka". Dzieci jeździły na zjeżdżalniach, jadły lody i gofry, a na wszystkich czekały konkursy i zabawy przedmiotowe.

W czasie festynu nie zabrakło przedstawicieli władz z terenu Kaszub: był Poseł Stanisław Lamczyk, Wójt Gminy Somonino - pan Marian Kryszewski oraz radni z Gminy Somonino. Druga część dnia to spacer nad Jezioro Ostrzyckie z kijkami Nordic Walking. Na miejscu mieliśmy ognisko "U Stolemy" oraz jeszcze jedna atrakcja - rowerki wodne, które były prezentem od Pana Wójta.

Dzień drugi to wizyta w Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Jest to miejsce, które trudno opisać - trzeba tam być i doświadczyć wrażeń i emocji. Po dawce nauki - czas na wypoczynek. W czasie spaceru Skwerem Kościuszki mieliśmy możliwość obejrzenia muzealnych statków: "Daru Pomorza" oraz ORP "Błyskawica". Doszliśmy do plaży w Gdyni, która okazała się bardzo gościnna. Mimo tłumów znaleźliśmy miejsce do plażowania i zabawy. Nie zabrakło też możliwości sprawdzenia swoich umiejętności pływackich, które zdobyły dzieci w projekcie "Umiem pływać". Fokarium na Helu to następna atrakcja na naszej Zielonej Szkole. Druga część dnia to Aquapark w Redzie - tam porządku pilnują rekiny. Wspaniałe chwile spędziliśmy w wodzie - a największą atrakcją był zjazd pontonami do kapsuły z rekinami. Dzień zakończyliśmy wieczorkiem muzycznym.

Kolejny dzień Zielonej Szkoły to Gdańsk. Rano odwiedził nas Pan Wójt. Życzył nam spokojnej podróży i miłego zwiedzania miasta. Przewodnik, który na nas czekał, oprowadził nas po Starym Mieście. Zobaczyliśmy Żuraw Gdański, Kościół Mariacki, Studnię Neptuna oraz Manufakturę Słodyczy. Dla dzieci miałyśmy jeszcze jedną niespodziankę - Przejażdżkę kołem widokowym AmberSky. Po południu udaliśmy się na plażę w Brzeźnie.

W środę rano pani dyrektor - Elżbieta Korzeniewska, zorganizowała nam spotkanie w szkole z dziećmi, które uczą się języka kaszubskiego. Zaprezentowały nam "Kaszubskie nuty", instrument muzyczny nazywany diabelskimi skrzypcami oraz tańce ludowe z Kaszub. Potem ruszyliśmy do Wdzydz Kiszewskich. Tam zwiedzaliśmy Muzeum - Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich. W skansenie oprócz zwiedzania byliśmy na lekcji "Dawno temu w szkole". Ostatnia część dnia to wizyta na kręgielni i pizza.

Na ostatni dzień na Zielonej Szkole zaplanowaliśmy wizytę w Szymbarku. Centrum Edukacji i Promocji Regionu zwiedzaliśmy w towarzystwie przewodniczki, która pokazała nam najdłuższą deskę świata, największy fortepian, bunkier Gryfa Pomorskiego oraz "dom do góry nogami". Skorzystaliśmy na miejscu z ogniska i piekliśmy kiełbaski. Druga część dnia to rejs statkiem po Jeziorze Ostrzyckim. Dzień zakończyliśmy pożegnalnym wieczorkiem, na którym podsumowaliśmy pobyt oraz wręczyliśmy dzieciom regionalne upominki.

W imieniu dzieci oraz ich rodziców chciałabym podziękować tym osobom, które pomogły zorganizować wyjazd: Wójtom Gmin Nowa Ruda i Somonino - pani Adriannie Mierzejewskiej i panu Marianowi Kryszewskiemu. Dziękuję również opiekunom za pomoc i rzetelną pracę wychowawczą.

Urszula Chorzępa

[KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ GALERIĘ]

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.