W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Nowa Ruda Unia Europejska

Infrastruktura drogowo-mostowa i towarzysząca

W ciągu 4 lat przeznaczyliśmy na infrastrukturę drogową ponad 12,5 mln zł. Ze środków tych odbudowaliśmy na terenie gminy 8 mostów oraz wyremontowaliśmy 50 dróg o nawierzchni asfaltowej o łącznej długości ponad 33 km.

Tak duża ilość inwestycji była możliwa dzięki uzyskaniu dofinansowania z takich źródeł i programów, jak:

- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) - na przebudowę 22 dróg i 6 mostów zniszczonych w wyniku powodzi lub nawalnych opadów deszczu. Warto podkreślić, że w roku 2018 gmina otrzymała aż 8,6% środków przyznanych dla całego województwa dolnośląskiego przeznaczonych na usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (UMWD) - na rekultywację 9 dróg transportu rolnego,
- Lasy Państwowe - na remont 2 dróg, zniszczonych przez sprzęt ciężki pracujący w lasach i transportujący drewno po drogach gminnych,
- Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - na modernizację 2 dróg w Bożkowie i Bartnicy,
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) - na remont drogi przekazanej dla gminy.




Warto podkreślić, że jedynie 7 niskonakładowych inwestycji drogowych wykonaliśmy z pieniędzy pochodzących w całości z budżetu gminy, a wszystkie pozostałe - przy wsparciu ze środków zewnętrznych, jakie udało się skutecznie pozyskać.



Mówiąc o inwestycjach związanych z infrastrukturą drogową, warto dodać, że skorzystaliśmy z 85% dofinansowania na wybudowanie czterech parkingów typu „Park&Ride” (parkuj i jedź). Koszt całkowity ich budowy wyniesie ponad 1,3 mln zł.



Z budżetu gminy przekazaliśmy także dotację na budowę dwóch chodników w Jugowie przy drogach powiatowych i jednego - przy drodze wojewódzkiej we Włodowicach. Łączna wartość ich budowy wyniosła 108 370 zł. Zostało także podpisane porozumienie z DSDiK na budowę chodnika w Woliborzu. Długo wyczekiwana inwestycja, za ponad pół miliona złotych, rozpocznie się w przyszłym roku.

Ważnym elementem związanym z infrastrukturą drogową było również wykonanie nowego oświetlenia ulicznego. Podczas obecnej kadencji powstało ono przy drodze wojewódzkiej w Bożkowie, powiatowej - w Sołectwie Koszyn, wzdłuż trzech
dróg gminnych - w Sokolcu, Sołectwie Koszyn oraz wzdłuż ścieżki rowerowej we Włodowicach. Ponadto zmodernizowaliśmy oświetlenie przy drodze wojewódzkiej we Włodowicach i Świerkach oraz zamontowaliśmy wiele nowych punktów oświetleniowych,
w tym pilotażowo lampy hybrydowe w miejscach, gdzie nieopłacalne było wykonanie sieci energetycznej. Łącznie na rozbudowę oświetlenia przeznaczyliśmy 721 528 zł.



W tym okresie zakupiliśmy i zamontowaliśmy 18 wiat przystankowych w Jugowie, Bartnicy, Bożkowie, Świerkach, Ludwikowicach Kł., Woliborzu i Sołectwie Koszyn. Ich łączny koszt wyniósł 112 753 zł.



Warto wspomnieć również o wykonaniu murów oporowych w Jugowie (172 448 zł) i Woliborzu (69 864 zł) oraz barier energochłonnych w Ludwikowicach Kł., Bożkowie i Woliborzu o łącznym nakładzie finansowym wynoszącym 67 635 zł.




Więcej możesz zobaczyć w Wydaniu Elektronicznym (PDF - 28MB)


17.10.2018