W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Nowa Ruda Unia Europejska

Czyste powietrze - dla powodzian - nabór wniosków

Program "Czyste powietrze” dla powodzian. Rusza nabór wniosków


Wójt Gminy Nowa Ruda informuje, że od dnia 12 grudnia 2024 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu „Czyste Powietrze” na terenach dotkniętych powodzią.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

Dofinansowanie w ramach 4. części Programu mogą otrzymać osoby fizyczne będące właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, który:

  • nie jest objęty czynną lub będącą w okresie trwałości umową o dofinansowanie zawartą w ramach Programu „Czyste Powietrze” (tj. umową niezrealizowaną całkowicie, w której nie zostały wykonane wszystkie prawa i obowiązki stron wynikające z tej umowy),
  • uległ uszkodzeniu w wyniku wystąpienia powodzi w 2024 r.,
  • zlokalizowany jest na terenie gmin województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i śląskiego, wskazanych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie, z późniejszymi zmianami,
  • oszacowany procent zniszczeń w wyniku powodzi potwierdzony dokumentacją szacowania strat sporządzaną przed właściwą gminę nie jest mniejszy niż 5% budynku/lokalu.


Program nie dotyczy budynków, dla których już wcześniej została zawarta umowa o dofinansowanie termomodernizacji, a także budynków nowobudowanych i wielorodzinnych.

Jakie zmiany w Czystym Powietrzu dla powodzian?

  • brak progu dochodowego dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania,
  • brak ograniczenia dla budynków, dla których po 31 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych, dotyczącego udzielania dofinansowania na koszty kwalifikowane związane z termomodernizacją tj. ocieplenie przegród budowlanych, stolarka okienna i drzwiowa, bramy garażowe,
  • w Części 4. Programu nie przewidziano dofinansowania w formie dotacji z prefinansowaniem,
  • skrócony termin rozpatrywania wniosków o dofinansowanie do 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu do WFOŚiGW wniosku o dotację,
  • skrócony termin wypłaty dotacji do 14 dni kalendarzowych od daty wpływu do WFOŚiGW kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami.


Pozostałe zasady Części 4 programu Czyste Powietrze, w tym dobór urządzeń wskazanych w liście ZUM, oszczędności energii wykazane w audycie energetycznym uprawniające do wsparcia w ramach kompleksowej termomodernizacji i konieczność likwidacji wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na opał stały w budynku nie uległy zmianie.


Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji w ramach części 4. Programu należy składać od 12.12.2024 r. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji można składać poprzez:

  • lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem Generator wniosków o dofinansowanie 
  • w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
  • albo w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.


Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:

  • za pośrednictwem gminy, która zawarła porozumienie w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW, 
  • lub poprzez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 20162025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) 
  • lub bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.


Więcej informacji można uzyskać:

  • u pracownika Urzędu Gminy Nowa Ruda pod numerami telefonów: 74 872 09 27, 74 872 09 00
  • oraz na stronie Programu WFOSiGW.


19.12.2024