ZUS: Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo
Niezależnie od tego, ile masz lat i jak pewnie poruszasz się w cyfrowym świecie, kilka poniższych zasad pomoże Ci zachować bezpieczeństwo Twoich danych i Twoich pieniędzy.
1. Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Sąsiad, listonosz czy policjant nigdy nie powinien Cię pytać o Twoje dane do logowania, np. do banku albo na Twoją pocztę mailową. Jeżeli ktoś Cię będzie o te dane pytał, nigdy mu ich nie podawaj.
2. Wybieraj silne hasła i stosuj różne hasła do różnych serwisów. Nigdy i nikomu nie podawaj swoich haseł. Jeśli masz problem z zapamiętaniem hasła, zapisz je na kartce albo w zeszycie i schowaj w tylko sobie znanym miejscu.
3. Uważaj na linki w wiadomościach, które otrzymujesz na swoją skrzynkę mailową. Jeśli nie masz pewności, skąd pochodzi link, nie klikaj w niego, bo możesz zainstalować sobie szkodliwe oprogramowanie. Nie odpowiadaj na maile lub telefony z prośbą o aktualizację danych do logowania, np. do banku albo do innych kont. Taki mail lub telefon traktuj tylko jako informację. Jeśli musisz zmienić swoje dane, zaloguj się na znany sobie adres i tam je zaktualizuj.
4. Chroń swoje dane. Sprawdzaj, komu podajesz numer telefonu, adres, numer i serię dowodu, PESEL (np. gdy przez internet robisz zakupy albo załatwiasz sprawę urzędową). Jeśli masz stare rachunki, faktury, wyciągi z konta lub inne dokumenty, na których są Twoje dane, najlepiej zniszcz je w niszczarce do papieru albo podrzyj na drobne kawałeczki.
5. Chroń PIN do swojej karty płatniczej. Karta to fajna sprawa, usprawnia płacenie w sklepach i pozwala ograniczyć kontakt z banknotami i monetami, które przechodzą przez wiele rąk. Jednak bez PIN-u jest tylko bezużytecznym kawałkiem plastiku. Dlatego nigdy nie zapisuj PIN-u bezpośrednio na karcie ani nie wkładaj karteczki z zapisanym PIN-em w to samo miejsce, gdzie przechowujesz kartę. Zawsze możesz utworzyć własny PIN. Cyfry i ich układ, który sam wymyślisz, będzie Ci łatwiej zapamiętać.
Ważne!
Gdy podajesz gdzieś swoje dane, nie spiesz się. Wszystko dokładnie sprawdź.
Jeśli nie jesteś pewny, czy możesz bezpiecznie podać komuś swoje dane albo kliknąć w jakiś link, możesz się poradzić i poprosić o pomoc:
- zaufanego członka rodziny lub inną bliską osobę,
- swojego opiekuna w banku lub innej instytucji,
- konsultanta na naszej infolinii.
Wejdź na stronę i dowiedz się więcej:
Kampania "Bezpieczny, zdrowy, bezgotówkowy"
05.02.2021
Źródło: ZUS