Infrastruktura oświatowa 2015-2018
Zdecydowanie największy postęp nastąpił w zakresie poprawy stanu technicznego obiektów oświatowych. W 2016 roku w szkole w Ludwikowicach Kł. przebudowaliśmy dach, a rok później przystąpiliśmy do poddania budynku termomodernizacji z wykonaniem elewacji. Koszt obu zadań wyniósł 693 726 zł, ale w związku z uzyskaniem dwóch dotacji, z budżetu gminy wydaliśmy jedynie 393 726 zł. Po wykonaniu modernizacji budynku, niezbędne okazało się również zagospodarowania terenu przed budynkiem i wykonanie automatycznej bramy, umożliwiającej wjazd autobusu dowożącego dzieci, po to, żeby zwiększyć ich bezpieczeństwo przy wsiadaniu i wysiadaniu. Na wykonanie zadania przeznaczyliśmy z budżetu gminy 67 736 zł.
Kolejnym powodem modernizacji obiektów było ich niedogrzanie, szczególnie szkoły w Bożkowie. Z tego właśnie względu, została ona poddana gruntownej termomodernizacji. Całkowity koszt zadania wyniósł ponad 753 451 zł, przy czym aż 85% środków pochodziło z RPO WD 2014-2020. W ramach zadania wykonano m.in.: ocieplenie ścian zewnętrznych i stropów, wymieniono okna i drzwi oraz zamontowano kolektory słoneczne. Poprawiając jakość wychowania i kształcenia dzieci, nie zapomnieliśmy również o przedszkolu samorządowym w Bożkowie, w którym - w ramach realizowanego programu „Poznajmy się lepiej” - zmodernizowaliśmy dwie sale zabaw i zakupiliśmy nowe wyposażenie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Glacensis.
Korzystając z możliwości pozyskania środków unijnych na termomodernizację obiektów, zdecydowaliśmy o przeprowadzeniu jej w przedszkolach samorządowych w Przygórzu, Woliborzu i Jugowie. Zakres prac był zbliżony i dotyczył m.in.: wymiany okien i drzwi zewnętrznych, termomodernizacji stropów i ścian zewnętrznych, wykonanie wypraw tynkarskich, wymiany pokryć dachowych z blachy, montażu grzejników płytowych i zaworów termostatycznych, zainstalowaniu pomp ciepła oraz kotłów centralnego ogrzewania na pellet. Całkowity koszt prac wyniósł 1 292 441 zł. Udział gminy w tym zadaniu to 499 826 zł. Z powodu niewykonanych wcześniej zaleceń Sanepidu i przy okazji termomodernizacji obiektów zdecydowaliśmy również o wykonaniu szeregu prac modernizacyjnych, które nie mogły być dofinansowane, ale ich wykonanie było konieczne lub uzasadnione. Ich łączny koszt wyniósł 515 161 zł.
W związku z możliwością zagospodarowania pomieszczeń znajdujących się na parterze szkoły podstawowej w Jugowie na potrzeby Filii nr 2 Biblioteki Publicznej Gminy Nowa Ruda, zdecydowaliśmy o wykonaniu prac remontowych sfinansowanych w całości przez gminę. Ich koszt wyniósł 57 000 zł. Już jesienią biblioteka rozpoczyna funkcjonowanie w nowych, dużo lepszych warunkach lokalowych i będzie łatwiej dostępna dla mieszkańców. Przed rozpoczęciem prac konieczne było również przeprowadzenie remontu pomieszczeń po byłym lokalu mieszkalnym i dostosowanie ich na potrzeby placówki tj. sekretariatu, biura dyrektora i pokoju nauczycielskiego. Koszt wszystkich prac remontowo-adaptacyjnych wyniósł 62 336 zł.
Słabo rozbudowana baza sportowa w placówkach oświatowych wymagała również sporych nakładów finansowych w celu umożliwienia prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego z prawdziwego zdarzenia. Największe środki przeznaczyliśmy na budowę boisk wielofunkcyjnych w Ludwikowicach Kł. i Jugowie oraz sali gimnastycznej w Bożkowie, a także na termomodernizację sal gimnastycznych w Jugowie i Woliborzu.
18.10.2018