W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Nowa Ruda Unia Europejska

Poznaj Polskę 2022. O programie


Logotyp Poznaj Polskę Ministerstwo Edukacji i Nauki


Wójt Gminy Nowa Ruda Adrianna Mierzejewska gratuluje szkołom podstawowym w Jugowie i Bożkowie udziału  w przedsięwzięciu Ministra Edukacji i Nauki  pod nazwą:

 „Poznaj Polskę”

Otrzymana dotacja w wysokości 55.000 PLN pozwoliła na organizację czterech wycieczek.  W 80% pokryła koszty  dwu i trzy- dniowych wycieczek uczniów z dwóch samorządowych szkół, których całkowity koszt wyniósł  68.750 PLN.



Uczniowie Szkoły Podstawowej w Jugowie uczestniczyli w dwudniowej wycieczce, podczas której zwiedzali obiekty położone w pobliskich miastach. Pierwszego dnia będąc w Krakowie  zwiedzili Zamek  Królewski  na Wawelu, Muzeum Narodowe, Sukiennice oraz Dom Jana Matejki. W drugim dniu zwiedzili Kopalnię soli w Bochni. Na zakończenie  skorzystali z atrakcji  Energylandii w Zatorzu. Podczas trzydniowej wycieczki uczniowie uczestniczyli w pokazie Planetarium im. W. Dziewulskiego w Toruniu oraz zwiedzili wystawę Baza Mars i Geodium. W Białymstoku odwiedzili nowopowstałe Muzeum Pamięci Sybiru, usłyszeli historię czterech zsyłek rodaków na Syberię, w Góry Ural oraz na stepy Kazachstanu. Poznali także historię najstarszej polskiej wsi na Syberii założonej 150 lat  temu, Wierszyny. Trzeciego dnia zwiedzanie stolicy rozpoczęli od Centrum Nauki Kopernik, gdzie oprócz stałych wystaw mogli zobaczyć pokaz w planetarium pt.: „Jesteśmy kosmitami”. Zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, Zamek Królewski, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Natomiast uczniowie Szkoły Podstawowej z Oddz. Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Bożkowie  byli na  dwóch trzydniowych wycieczkach. Klasy I-III w maju wyjechały do baśniowego Torunia. Chcąc poznać  miasto naszego wielkiego odkrywcy i astronoma Mikołaja Kopernika grupa wraz z przewodnikiem zwiedzała Stary i Nowy Toruń poznając jego historie i legendy. Pierwszego dnia odwiedzili Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium Toruń”, gdzie w czasie pokazu poznali kosmos, dzieci mogły zaobserwować wygląd nieba oraz ruchów ciał niebieskich w różnych płaszczyznach. W Muzeum Toruńskiego Piernika poznali recepturę  piernikowego ciasta. Kolejnego dnia zwiedzili Centrum Nowoczesności „Młyn wiedzy”, Dom Legend Toruńskich, Ostatniego dnia byli w Domu Mikołaja Kopernika i jego rodziny. W tym magicznym miejscu dowiedzieli się jak żył i tworzył wybitny Polak, tak bardzo ceniony na całym świecie. W czerwcu klasy starsze odbyły wycieczkę do Trójmiasta. Pierwszym etapem było  Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Uczniowie zaopatrzeni w system audio z automatycznym audioprzewodnikiem w formie odtwarzacza oraz aplikacji mogli poznać historię Centrum, którego celem jest  upowszechnianie dziedzictwa „Solidarności” w Polsce i innych krajach oraz czynne uczestnictwo w budowie tożsamości europejskiej. Kolejnym etapem było zwiedzanie Gdańska. Wzdłuż ulicy Dominikańskiej dotarli nad Motławę. Doszli do Żurawia, a wracając ulicą Długą zobaczyli ratusz staromiejski, część kamieniczek mieszczańskich, Dwór Artusa i Fontannę Neptuna. W Kościele Mariackim wspięli się na taras widokowy na wieży po 409 schodach i zobaczyli rozciągającą się zapierającą dech w piersiach panoramę miasta. Późnym popołudniem dotarli do Sopotu i obowiązkowo weszli na molo, zasłużony odpoczynek miał miejsce na plaży  pod Grand Hotelem. W kolejnym dni zwiedzili „Dar Pomorza” – Narodowe Muzeum Morskie. Poznali historię statku i zobaczyli  jego wyposażenie i pomieszczenia mieszkalne, wystawę pamiątek  Karola Olgierda Borchardta – marynarza i kapitana żeglugi wielkiej. Dalej zwiedzili Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji, Centrum Nauki Eksperyment oraz Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę historyczną o największym konflikcie w dziejach ludzkości, pamięci o ofiarach totalitarnych systemów i bohaterach walk o wolność wielu narodów. Dowiedzieli się także, że Polska to kraj, który jest „Strażnikiem Pamięci” o tym tragicznym czasie.

Opracowała: Izabela Słowek-Chorób

19.07.2022