BARTNICA
Bartnica leży pomiędzy Górami Suchymi, Wzgórzami Wyrębińskimi i Wzgórzami Włodzickimi. Wymieniana jest w II połowie XVI w. jako dolina pszczelarzy i bartników.
Osada powstała na terenach wododziałowych, stanowiących od wieków pogranicze. Centrum osady znajduje się u podnóża Leszczyńca. Jej nazwa sugeruje leśny charakter początków tego miejsca. Najstarsi właściciele, Stillfriedowie wykorzystywali bogactwa przyrody tego regionu.
Podobnie jak w innych wsiach gminy wiek XVIII to rozkwit tkactwa. Wg. danych z 1877r. prawie cała ludność zatrudniona była przy krosnach. II połowa XIX w. to rewolucja przemysłowa, która ograniczyła produkcję chałupniczą. Zaczęto wykorzystywać naturalne zasoby kopalniane, ale również rozkwitło przetwórstwo płodów rolnych, powstała gorzelnia i browar.
Utworzona linia kolejowa z Kłodzka do Wałbrzycha stała się motorem napędowym rozwoju wsi przez wiele dziesiątków lat. Ważnymi ośrodkami życia społecznego były gospody będące miejscem wiejskich spotkań i uroczystości. Dużą renomą cieszyła się restauracja rodziny Kitzig. Chlubą wsi była również szkoła.
Linia kolejowa Wałbrzych-Kłodzko
Linia kolejowa łącząca Wałbrzych i Kłodzko została oddana do użytku 15.10.1880 r. Długość linii to 51 km. Na trasie przejazdu znajdują się wydrążone w litej skale trzy tunele oraz wysokie wiadukty, z których rozpościerają się przepiękne panoramy.
Trójpański kamień
Obelisk, na szczycie granicznej góry Leszczyniec (736 m n.p.m.) jest miejscem, gdzie stykały się granice Śląska, Czech i Hrabstwa Kłodzkiego. Wyznaczał on zbieg trzech granic terenów właścicieli ziemskich: Stillfrieda z Nowej Rudy, barona Seherr-Thossa z Jedlinki i klasztoru benedyktynów z Broumova. Ustawiony w roku 1732. Ponowne ustalenie zbiegu trzech granic następowało kolejno w latach: 1770, 1850, 1922.
By Wojtek1212 - Praca własna, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7037783
Tunel pod Świerkową Kopą
To jeden z najdłuższych dwukomorowych tuneli w Sudetach. Pierwszy zbudowany w latach 1876-79 i oddany do użytku 15 października 1880 r., drugi w 1909-11, oddany do użytku w 1912r. Jego długość to 1168 m. Tunele są odległe od siebie o 20 metrów.